Verebus

GVB Vlootman(agement) Bus

  • Market: Openbaar vervoerbedrijven

De opdracht was dat GVB zocht naar een maintenance engineer die hun afdeling Vlootmanagement kon ondersteunen in het ontwikkelen van een onderhoudsprogramma voor hun elektrisch duurzame bussen vloot. Door de RCM methodiek te hanteren heeft Verebus een risico gebaseerd onderhoudsplan opgeleverd (dit is in de laatste fase).

Omdat er een nieuwe vloot wordt aangeschaft bij GVB Bus wilde de afdeling Vlootmanagement het onderhoud via de RCM methodiek implementeren. Vervolgens heeft Verebus een FMECA gefaciliteerd met een diverse projectgroep, bestaande uit monteurs, technische analisten, maintenance engineers en de leveranciers, om een onderhoudsconcept op te stellen voor de meest kritische componenten.
Voor de minder kritische componenten is het onderhoudsconcept met dezelfde projectgroep via de QMA (Qualitative Maintainability Analysis) methodiek ingevuld. De FMECA & QMA bevindingen zijn via een MTA (Maintenance Task Analysis) en de rest stappen van de RCM methodiek naar een risico gebaseerd onderhoudsplan en strategie geformuleerd. Hierna is dit onderhoudsplan in het ERP systeem van de opdrachtgever geplaatst.
Naast dit project had Verebus een ondersteunende rol in het formuleren en nakijken van SLA's vanuit het oogpunt van Vlootmanagement binnen GVB Bus.
Om de onderhoudstrategie en -filosofie te waarborgen binnen GVB Bus heeft Verebus een voorstel gedaan om een handzaam en laagdrempelig "booklet" te schrijven zodat iedereen binnen GVB Bus op de hoogte is hoe het onderhoudsysteem binnen de organisatie werkt.

  • Deel dit artikel: