Verebus
  • Nederlands
  • Engels

"Out of the box denken voor nieuwe mogelijke oplossingen"

Naam: Wim Vlaar
Functie: Adviseur railverkeerstechniek
Afdeling: Rail
In dienst sinds: Oktober 2010
Opleiding: Werktuigbouwkunde (master: Transport en Logistiek)

Wat doe je als rail adviseur?

Ik help klanten met vraagstukken rond railinfrastructuur. De klant is meestal ProRail, maar soms ook andere ingenieursbureaus die met een vraagstuk zitten waarin zij geen expertise hebben. Wij doen variantenstudies en moeten vaak ook modelleren. De vraagstukken gaan meestal over veiligheid en capaciteit. Een capaciteitsstudie kan bijvoorbeeld nodig zijn voor de invoer van een nieuwe dienstregeling. Als het gewenst is dat er meer treinen op een bepaald traject gaan rijden, maar dit niet mogelijk is op het bestaande spoor, dan gaan wij kijken wat er nodig is om deze nieuwe dienstregeling toch mogelijk te maken.

Met wat voor project ben je nu bezig? En wat is jouw rol daarin?

We zijn net begonnen met een project in Delft. Op dit moment gaan er nog maar twee sporen door de stationstunnel, maar we gaan uitbreiden naar vier sporen. Hiervoor zijn we nu een RailVerkeersTechnisch Ontwerp (RVTO) aan het maken. Ik doe dit project samen met een paar collega's, en ik ben hierin de projectleider.

Aan welk project denk je met plezier terug?

Het project Elst. Het probleem was daar dat een overweg vaak te lang achter elkaar dicht zat. Dit kwam door drukte op het spoor, met als gevolg veel vertragingen en langzaam rijdende treinen. Wij hebben aan een mooie oplossing gewerkt. In het kort komt het er op neer dat we treinen meer gespreid laten rijden zodat de overweg tussen de treinen door geopend kan worden zonder dat de treinen hierdoor langzamer hoeven te rijden.

Hoe heeft je functie zich ontwikkeld in de tijd dat jij hier zit?

Toen ik hier in 2010 startte was ik één van de eerste adviseurs. Onze afdeling was toen nog veel meer bezig met de techniek. Nu doen we veel vooronderzoek zoals Functioneel Integraal Systeemontwerpen (FIS) en RVTO studies. We werken echt in de voorfase van een project. We zijn inmiddels al met zes adviseurs.

Wie past er in de functie van rail adviseur?

In mijn functie is het belangrijk dat je pragmatisch ingesteld bent. Daarnaast moet je out of the box kunnen denken om met nieuwe mogelijke oplossingen te komen. Ook is het van belang dat je kritisch bent, wij controleren elkaars werk veel.

  • Deel dit artikel: