Verebus

Historie

Bijna 75 jaar geleden worden op verzoek van de Koninklijke Marine de tekenkameractiviteiten van vijf vooraanstaande installatiebedrijven samengevoegd. Zo ontstaat het VEReenigd Electrotechnisch BUreau voor Scheepsinstallaties: Verebus. Verebus verzorgt vanaf dat moment de ontwerpen, tekeningen en documentatie voor elektrische installaties van marine- en handelsschepen, land- en bedrijfsinstallaties en vliegtuigen.

In de jaren 70 bouwt Verebus een interessante klantenkring op, waarbij -naast de Koninklijke Marine- ook Rietschoten & Houwens (nu Imtech), Fokker en Hollandse Signaal grote opdrachtgevers zijn.

Aan het einde van de 20e eeuw betreedt Verebus de infra-markt. Als erkend ingenieursbureau op het gebied van treinbeveiliging, is Verebus in die tijd betrokken verschillende projecten voor ProRail, met name op het gebied van onderzoeks-, ontwerp- en toezichtwerkzaamheden. Mede door deze railactiviteiten wordt Verebus in 2007 onderdeel van TÜV NORD GROUP.

Verebus anno nu

Vanaf 2014 komt de focus steeds meer te liggen op Integrated Logistics Support (ILS) en aanverwante diensten, zoals technische documentatie. Hiermee is Verebus een belangrijke partner voor de defensie-industrie, zowel bij toeleveranciers als het ministerie van Defensie zelf. Maar ook buiten Defensie werken Verebussers als projectmanagers en assetmanagers aan technisch-complexe projecten op het gebied van lifecyclemanagement. Bijvoorbeeld in het openbaar vervoer, de maritieme markt en de energiesector. De railafdeling wordt, inclusief alle railactiviteiten, in 2018 verkocht aan Royal Haskoning DHV.

Voor het delen van kennis is de Verebus Academy in het leven geroepen. Hier kan iedereen, van beginner tot gevorderde, terecht voor één van de cursussen of trainingen op het gebied van ILS, technische documentatie, reliability management of S-specificaties.

Begin 2022 heeft huidig directeur Pieter van Breugel alle aandelen van Verebus overgenomen van TÜV NORD GROUP.

 

 

  • Deel dit artikel: