Verebus
  • Nederlands
  • Engels

Even voorstellen: ILS trainer Patrick Fakkert

13-05-2019

Binnenkort start de ILS Advanced training van Verebus. Eén van de trainers is Patrick Fakkert. Met meer dan twintig jaar ervaring op het gebied van ILS, is hij sinds 2017 verbonden aan Verebus. Hij heeft de verschillende ILS trainingen mede vormgegeven en werkt nog steeds aan de doorontwikkeling ervan. Daarnaast is hij actief als ILS Manager bij DMO voor de BOXER 8x8 en het opzetten van de eerste S5000F specificatie bij de Nederlandse Defensie, waarmee logistieke processen geoptimaliseerd worden. Wij vroegen hem naar zijn achtergrond en ervaringen.  

Patrick groeide op tussen scheepsmotoren en generatorsets op de binnenplaats van zijn ouderlijk huis. Als 20-jarige startte hij zijn carrière als specialist elektronica / Radio & Radar van de F16 en volgde de opleiding daarvoor in de Verenigde Staten. Patrick was verantwoordelijk voor het Depot Level Maintenance (DLM) en vloog Europa door om complexe technische storingen op te lossen. Hier leerde hij de beginselen van de ILS denkwijze.

Na vijf jaar vliegtuigen verdiepte Patrick zich ook in het onderhoud van helikopters. Starte bij de Alluette III en de Bolkov BO105 en switchte naar de "nieuwe"  Cougar en de Chinook om precies te zijn. Als Functional Checkflight Engineer werd hij medeverantwoordelijk voor het ontwikkelen van testen en procedures. Voor het NH90 project ontwikkelde hij de Avionica werkpakketten voor niveau 1, 3 en 4 (ILM, OLM en DLM). De Sx000i normen waren hiervoor de richtlijn en de NH90 was een van de eerste ILS Projecten voor de Nederlandse Defensie. Patrick werkte in deze tijd aan allerlei verschillende processen, van het nakijken van documentatie tot het doorvoeren van Engineering changes. Hij verbreedde zich verder op ILS gebied door bij Rheinmetall als ILS projectleider voor de BOXER 8x8 op te treden.

 

Andere beleving van ILS

Patrick kan dus gerust een 'rot in het vak' genoemd worden. "Toen ik de overstap van vliegtuigen naar helikopters maakte, kwam ik in een situatie waar nog niet goed over ILS was nagedacht. Toen zag ik het verschil pas duidelijk. ILS wordt daarbij soms heel anders beleefd vanuit de leveranciers van systemen, oftewel de commerciële kant. Vanaf het moment dat ik bij Rheinmetall aan het Boxer project werkte heb ik ILS echt doorleefd. Bij zo'n organisatie hebben ze niet overal een mannetje of afdeling voor. Zo was ik ook warehousemanager en moest ik een groot budget beheren. Ik was betrokken bij het hele traject, LSA, RCM, LORA, FMECA, RSPL en het kiezen en ontwerpen van special tooling."

Communiceren binnen ILS van groot belang

"Binnen het vakgebied ILS moet je goed begrijpen hoe processen elkaar beïnvloeden, maar tevens goed kunnen communiceren en samenwerken." Patrick geeft het voorbeeld van een engineering change in de pré productie. "Het systeem wordt dan al gebouwd, en moet worden gewijzigd. Maar tegelijkertijd is het trainingsprogramma dan ook al in ontwikkeling en moet ook gewijzigd worden. Deze wijziging moet dan ook worden doorgevoerd in allerlei andere ILS producten zoals reservedelenlijsten of handleidingen. Hiervoor moet je goed communiceren met verschillende afdelingen, leveranciers en de opdrachtgever. Je moet er vooral achter komen waarom de opdrachtgever iets wil."

Patrick komt tijdens zijn werk allerlei verschillende mensen tegen, ieder met een eigen belang "..en breng dat maar eens bij elkaar. Tijdens overleggen ben ik vaak meer een instructeur en leg ik het belang van processen en gemaakte afspraken uit aan de teamleden. Pas na deze uitleg weten de teamleden wat de doelstellingen zijn en kunnen we de technische oplossingen gaan bespreken."

Trainer

Zijn ervaringen gebruikt Patrick om deelnemers aan de ILS-trainingen van de Verebus Academy goed inzicht in de materie te geven. De cursisten werken bij verschillende organisaties en dragen in verschillende rollen bij aan het ILS proces. Patrick vindt het leuk om deze collega's meer achtergrondinformatie en theorie uit te leggen, maar dan wel aan de hand van praktijkvoorbeelden. "Ik heb zelf altijd alle verplichte cursussen gevolgd, maar ILS leer je uiteindelijk in de praktijk. Ik merk juist dat mijn praktijkervaringen de toegevoegde waarde leveren in de trainingen."

Meer weten?

  • Deel dit artikel: